new-tariff  

10 змін правил надання субсидій

item-3144962710Уряд затвердив зміни до порядку надання субсидій на житлово-комунальні послуги. Вони вступили в дію з 1 жовтня.


Основні зміни:


1) Змінився перелік послуг, на які призначається житлова субсидія. Зокрема його доповнили внесками за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку та внесками за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.
Йдеться про будинкові лічильники, фінансування встановлення яких та подальше обслуговування законодавець поклав на споживача.


2) З травня цього року вступили у дію зміни, які суттєво обмежили коло претендентів на субсидію. Зокрема право на субсидію втратили домогосподарства, у складі яких або у складі сім'ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку, в яких відсутні доходи, або доходи менше мінімальної заробітної плати і вони не стоять на обліку у Центрі зайнятості. У такому випадку субсидію могли призначити лише за рішенням комісії.


Цю норму дещо пом’якшили. Зокрема субсидія може бути призначена на загальних підставах офіційно працевлаштованим особам, за яких роботодавцем не сплачено єдиний соціальний внесок. Але за умови підтвердження заборгованості роботодавця із виплати заробітної плати та сплати ЄСВ.


3) Змінами передбачено, що субсидія з 1 жовтня не може бути призначена, у тому  числі за рішенням комісії, у випадку, коли у складі домогосподарства або у складі сім’ї члена домогосподарства є особи, які за даними Єдиного реєстру боржників мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці. Винятком є алко- або наркозалежні, що підтверджується довідкою від лікаря.


4) З травня жорсткішими стали умови призначення субсидії на понаднормову площу житла. Так до травня діяла соціальна норма площі житла в розмірі 75 кв. метри  для домогосподарств, що складаються з однієї або двох непрацездатних осіб. З 1 травня було введено єдині для всіх категорій соціальні норми житла: 13,65 кв. м загальної площі на одну особу та додатково 35,22 кв. м на домогосподарство, а непрацездатним непрацюючим особам, які проживають самі, в окремих випадках за рішенням комісії субсидію могли призначати на норму, яка перевищує встановлену законодавством соціальну норму житла, але не більше ніж на 30%.


З 1 жовтня перелік осіб, яким житлову субсидію може бути призначено на понаднормову площу житла, доповнили громадянами, які: отримують пенсію у зв’язку з втратою годувальника або по інвалідності,досягли пенсійного віку і отримують пенсію за вислугою років; отримують державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю.


5) З 1 травня право на субсидію втратили громадяни загальна площа квартири яких перевищує 120 кв. метрів, а будинку 200 кв. метрів. Їм субсидія не могла бути призначена навіть за рішенням комісії. З 1 жовтня цю норму пом’якшили: при визначенні права на отримання субсидії враховується не загальна площа житлового приміщення, а опалювальна.


Субсидія не призначається, якщо опалювана площа житлового приміщення перевищує 120 кв. метрів для квартир у багатоквартирному будинку, 200 кв. метрів для індивідуальних будинків. При цьому ця норма не поширюватиметься на багатодітних сімей.


За рішенням комісії субсидія може бути призначена, якщо у житловому приміщенні (будинку) оформлено два і більше окремих особових рахунки, за умови, що опалювана площа частини житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 кв. метрів для квартири, 200 кв. метрів для індивідуального будинку.


6) Більш жорсткими стали вимоги до заяви і декларації. З 1 жовтня визначено, що заява і декларація не можуть бути розглянуті, коли до них не внесено у повному обсязі всі передбачені формами дані.


7) З 1 травня втратили право на субсидію домогосподарства, до складу якого входили особи, які понад два місяці у період, за яких враховуються доходи при призначенні житлової субсидії, перебували за кордоном. З 1 жовтня за рішенням комісії їм може бути призначено субсидію. Але лише за умови, якщо такими особами підтверджено легалізованими в Україні документами набуття страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення.


8) Досі отримувач субсидії був зобов’язаний платити свою частку платежу. З 1 жовтня споживачі мають право не сплачувати її за умови, що вартість спожитих послуг менше від обов’язкової частки. У такому разі громадяни сплачують фактичну вартість спожитих послуг.


9) Дещо змінився і порядок виплати громадянам невикористаних сум субсидій. Передбачено, що в окремих випадках за рішенням комісії кошти невикористаної житлової субсидії можуть бути виплачені особам похилого віку та особам з інвалідністю, які мешкають у містах обласного значення, через відділення поштового зв’язку ПАТ “Укрпошта”. Термін подання заяви на виплату у таких випадках продовжено до 1 листопада.  

10) З травня поточного року субсидія призначається двічі на рік – у травні (на неопалювальний період з 1 травня по 30 вересня) і у жовтні (на опалювальний період з 1 жовтня по 30 квітня). Відповідно до змін, субсидія на оплату житлово-комунальних послуг тепер призначатиметься з місяця звернення за її призначенням до кінця опалювального сезону (30 квітня) і розраховуватиметься окремо на неопалювальний та опалювальний сезони.


Тобто всім домогосподарствам, яким субсидія була призначена на неопалювальний сезон 2018 року, у тому числі без визначення її розміру, продовжується термін дії субсидії до кінця опалювального сезону, і проводиться розрахунок розміру субсидії на опалювальний сезон без повторного звернення.


Розрахунок розміру субсидії на опалювальний сезон таким домогосподарствам проводиться на підставі доходів за І-ІІ квартали поточного року та інформації надавачів послуг про вартість послуг за встановленими соціальними нормативами споживання послуг в опалювальний сезон.


По-новому рахується і дохід домогосподарства


Постановою уряду уточнено, що для розрахунку житлової субсидії враховуються нараховані доходи членів домогосподарства. При цьому, як і раніше, розмір заробітної плати враховується після сплати податку на доходи фізичних осіб.


Перелік доходів, які враховуються під час призначення житлової субсидії, доповнено грошовими переказами, отриманими із-за кордону (на підставі задекларованих сум), а які не враховуються, – сплаченими аліментами (за умови документального підтвердження фактичної сплати) та спеціальною бюджетною дотацією за вирощування молодняка великої рогатої худоби.


Також визначено, що розрахунок середньомісячного доходу для осіб, які отримували хоча б один із таких видів доходу, як стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по догляду за особами з інвалідністю І і II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, здійснюється шляхом ділення загальної суми сукупного доходу за період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, на кількість місяців, у яких отримано цей дохід.


Уточнено, що у разі призначення житлової субсидії з початку опалювального сезону доходи у вигляді пенсії враховуються в розмірі нарахованої пенсії за останній місяць попереднього неопалювального сезону (вересень), а у разі призначення житлової субсидії з початку неопалювального сезону доходи враховуються в розмірі нарахованої пенсії за останній місяць попереднього опалювального сезону (квітень).


Передбачено, що не враховуються доходи батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, а також доходи одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків, який проживає з дитиною, у випадку, коли батьки розлучені.


Окрім цього, змінено порядок розрахунку сукупного доходу для осіб, які у періоді, за який враховуються доходи, отримували допомогу по безробіттю.


Якщо у них середньомісячний сукупний дохід менше мінімальної заробітної плати, за кожний місяць отримання допомоги у розмірі, меншому за прожитковий мінімум, враховується дохід у розмірі прожиткового мінімуму. За кожний місяць отримання допомоги у розмірі, більшому за прожитковий мінімум – фактично отримані доходи.

За кожний місяць, у якому відсутні доходи, – дохід у сумі трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи.


З 1 жовтня значно зросли повноваження комісії щодо призначення житлових субсидій. Зокрема, комісія може прийняти рішення про призначення субсидії у випадках, якщо у члена домогосподарства або у члена сім’ї особи із складу домогосподарства відсутні доходи чи вони менші за мінімальну зарплату за умови, що такі особи або інші члени домогосподарства надають соціальні послуги, перебувають у місцях позбавлення волі, перебувають у складних життєвих обставинах, викликаних тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря.

 При цьому початкову стадію алко- і наркозалежності людини може діагностувати будь-який лікар. Комісія також може призначити субсидію, якщо людина отримує заробітну плату, що менша мінімальної, але не більше ніж на 10%.

Новини КП Черкасиводоканал